Anne Marie Ploug. Bonsai Cut. 2007

Anne Marie Ploug (1966) er uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi i årene 1988-95. Hun har udstillet på Horsens Kunstmuseum to gange. Første gang sammen med Tine Maria Koefoed og Ann Sophie Stærk under navnet Quirky Girls i 2002, og anden gang med soloudstillingen Lovely Noxious i 2007. Her viste hun sit brede repertoire, der bestod af malerier, grafiske og keramiske værker.

Anne Marie Ploug skaber billeder af verden. Af mikrofoner, medaljer, ukrudt eller bore ord. Tidligere vor det især reklamers og massekulturens idoler, der fandt vej ind i hendes værker inspireret af popkunsten. Siden skabte hun mango-inspirerede malerier med smukke power-piger, der både vor sexede og kunne karate. Det er kendetegnende for hendes nyere værker, at de er meget farvestrålende, holdt i klare farver og i skarpe, afgrænsede felter. Eller også laver hun enkle sort/hvide grafiske tryk, hvor der er fokus på formen og forholdet mellem de positive og negative flader.

Maleriet “Bonsai Cut” er fra 2007. Her ses et sort træ mod en grøn og hvid baggrund. Den farve, vi normalt forbinder med træets, er forsvundet ud i baggrunden, og træet står som en sort silhuet tilbage. Anne Marie Ploug hor fortyndet den grønne oliemaling med terpentin, så farven nogen steder løber. Med dette greb holder hun beskueren fast i, at dette er et maleri med farver på et lærred, og holder det fast i et spændingsfelt mellem både det figurative og det abstrakte, men også mellem forgrund og baggrund.

Anne Marie Ploug
Bonsai Cut. 2007