Augusta Atla. The Golden Strings. 2007

Det er kendetegnende for Augusta Atlas kunst, at hun tager udgangspunkt i sig selv, og det både som kunstner, kvinde og menneske. Igennem forskellige medier som foto, collage, tegning, performance og video udforsker hun menneskets psykologi, vores tabu og vores eksistentielle kampe.

At hun tager udgangspunkt i sig selv kommer direkte til udtryk i værket The Golden Strings fra 2007. Værket, som oprindeligt var en del af en performanceinstallation, består af ni “instrumenter” af messing med strenge, der hver især har samme mål som dele af kunstnerens krop. Strengenes toner er derfor forskellige, alt efter hvilken kropsdel, de er udmålt efter, og på den måde bliver kroppen omsat til lyd.

Langt tilbage i kunsthistorien er den menneskelige krops proportioner blevet brugt som målestok for at kunne skabe perfekt harmoni mellem størrelsesforhold. Men for Augusta Atla handler det ikke om perfekte proportioner, men om at opnå en samhørighed mellem hendes kunst og hende selv som kunstner med krop og sjæl. Når hun, som i The Golden Strings, skaber værket ud fra direkte målinger af sin krops proportioner, så skabes en tæt forbindelse mellem kunstner og værk, mellem kunst og den menneskelige eksistens og ja, mellem krop og ånd. Men der skabes også en kunst, der er fuldstændig autonom og uafhængig af konventioner og normer.

Augusta Atla (1979) er uddannet fra Goldsmiths College i London og har en MA i kunsthistorie og æstetisk filosofi. Igennem flere år har hun boet og arbejdet i blandt andet New York, London, Athen, Rom, Venedig og Paris. Den nomadiske tilværelse og indtryk fra de forskellige lande sætter sit præg på hendes værker. Sammenhængen mellem værk og den menneskelige eksistens vedbliver at være et væsentligt omdrejningspunkt i hendes kunstneriske praksis, og hun insisterer til stadighed på, at kunsten er mere end tegn og form. For hende er kunsten den platform, hvor ytringsfriheden er total, og hvor menneskets ydre og indre problematikker kan udforskes og udfoldes.

Augusta Atla modtog Horsens Kunstmuseums Venners Kunstnerpris i 2007.

Augusta Atla
The Golden Strings. 2007
Messing, strenge, snor og stof. Mål variabel
Gave 19/06-2007 fra Horsens Kunstmuseums Venner