Christian Lemmerz. Fettbaby

 

Christian Lemmerz er uddannet klassisk marmorbilledhugger, hvad man ikke umiddelbart skulle tro, når man står over for Fett-baby, eller for den sags skyld de fleste af hans andre skulpturer.

Tysk af fødsel, men som medstifter af’ ‘Værkstedet Værst” og flittig ud­stiller på væsentlige udstillinger i Danmark siden 80’erne, og   er mere og mere  blevet en væsentlig del af dansk kunstliv. Ikke alene som billedhugger har han markeret sig stærkt, men var en af hovekræfterne i den legendariske   ‘Performancegruppen Værst” (med bl.a. Michael Kvium)  hvor de huserede med nogle hudflettende og præcise per­formances i anden halvdel af 80’erne.

Det samme gennembrud, som man så i 80’erne inden for maleriet, ople­vede man ikke i skulpturen, men det har dog ikke forhindret Lemmerz i på sand 80’ervis at ironisere over værdisammenbruddet og tabet af de store systemer, som f.eks i skulpturen Dialektik.

Dialektik – et af marxismens betydningsfulde begreber – der i Lemmerz’ udformning b}iver et køleskab sat oven på et komfur. Det er i øvrigt hel­ler ikke traditionelle materialer, der kendetegner Lemmerz’ skulpturer: Sæbe, kondomer, plastikspande, bukser, isoleringsskum, rockwool, mælkekartoner og meget andet, men mod slutningen af 80’erne dog og­så for skulptur mere traditionelle materialer, bronze og aluminium. Ma­terialerne er ikke valgt for at provokere, men fordi netop disse materialer kunne udtrykke det, Lemmerz var ude efter i de konkrete skulpturer. Det er derfor heller ikke spor tilfældigt, at det vigtigste materiale i denne skulptur er margarine. Skulpturen er skabt til en udstilling, og som hold­ningen var dengang – ikke tænkt et evigt liv. At den så fik om end ikke et evigt liv så et noget længere liv, skyldes at den på målstregen blev er­hvervet til Horsens Kunstmuseums samling og har vist en overraskende holdbarhed ikke alene materialemæssigt, men i høj grad også kunstne­risk. En umiddelbar grim skulptur, skabt af gips beklædt med et lag fed­tet margarine. Tilsyneladende mangler den enhver eksistensberettigelse, men så sandelig også kun tilsyneladende. Den konsekvens og logik, der præger Lemmerz kunstneriske virksomhed, er også tilstede her. Tænk på, at det egentlig kun er ens egen baby, der er vidunderlig smuk. Alle de andres er både fedtede og grimme – som Fett-baby.

Siden kastede Christian Lemmerz sig over ædlere materialer i sin skulptur. Se f.eks. Selbt, der også tilhører Horsens Kunstmuseum

 

Fett-baby. (1985)
Margarine, gips, jern, træ. 111,0 x 84,5 x 55,0 cm
Købt 1986
Inv. 569