De Smås Etyder – Et kunstvideoprojekt for små børn

29 april – 14 maj 2006

De er kun børnehavebørn, og alligevel havde kunstmuseet og Billedskolen sat sig for, at formidle begrebet landskab til dem, set igennem den moderne kunstverdens briller. Det var noget af en opgave vi havde sat os, små børn ved nemlig ikke lige hvad landskaber er for en størrelse, og et af de mere originale bud i startforløbet lød: „Det er et land i et skab.” Ud over den teoretiske viden, der blev formidlet på kunstmuseet, skulle de 150 børn fra byens forskellige børnehaver også lave så mange gode tegninger inde på Billedskolen, at den ønskede kunstvideo kunne blive en realitet. På kunstmuseet har børnene set på klassiske landskabsmalerier og moderne abstraktioner over landskabstemaet. I Billedskolen arbejdede de med landskabsspor i tegninger lavet med blyant, kridt, olie og kaffe. Ude i børnehaverne suppleres forløbet med børnehavernes egne landskabseksperimenter, her undersøger de for eksempel sporene efter snegle der spiser rispapir, de laver karselandskaber i gammel elektronik, eller hænger forskellige ting op i vinterens nøgne træer. En del af børnenes næsten 1000 tegninger blev, sammen med den endelige kunstvideo, vist på Horsens Kunstmuseum dette forår, og kunne i samme periode opleves på museets hjemmeside.