Dorte Dahlin. Schnelleben. 1982

Schnelleben – hurtigliv hedder et maleri, der blev præsenteret på udstil­lingen af samme navn i 1982. Schnelleben kan samtidig opfattes som en ironisering over en af billedkunstens klassiske discipliner Stilleben (stille liv) eller med andre ord opstillinger.

Ironien, der var en så væsentlig faktor i de tidlige 80’ere, finder vi også hos Dorte Dahlin. Hendes baggrund er Kunstakademiet, og også hun deltog på udstillingen “Kniven på Hovedet” tidligere på .året 1982. I Dahlins billeder fra denne tidlige fase, var der meget tydelige internatio­nale inspirationer at se. I Schnelleben specielt fra den samtidige tyske vil­de maler Volkert Tannert. Dahlin forlod hurtigt det heftige maleri og via noget der nærmest kan sammenlignes med landskabsmaleri, som f.eks Uden titel. 1985, bevægede hun sig mod et mere rendyrket maleri, hvor der blev arbejdet med regler for, hvorledes et billede dannes.

Under et studieophold i Hamborg studerede hun klassisk kinesisk male­ri, i hvilket hun kunne opleve et flerperspektivisk rum, i modsætning til vores vesteuropæiske opfattelse af billedet, hvor der kun er et perspek­tivisk forsvindingspunkt. Uden titel er malet i forlængelse af dette stu­dieophold, og man oplever tydeligt, at billedrummet ikke er entydigt, men at f.eks den store sorte form skifter fra at ligge i fladen til at være i et rum for derefter snart at ligge i fladen igen. Den afdæmpede kolorit understøtter beskuerens vandring i det flertydige billedrum.

Dorte Dahlin
Schnelleben. 1982
Plastmaling på lærred. 168,0 x 151,8 cm
Købt 11/7- 1989
Inv. nr.  697