Dorte Østergaard Jakobsen – ‘Maps – rum til fordybelse’

25 februar –  6 maj  2012
Dorte Østergaard Jakobsen brød igennem som en del af kunstnersammenslutningen Værkstedet Værst i begyndelsen af 1980’erne. Siden har hun slået sit navn fast som installations- og tekstilkunstner med udstillinger på bl.a Trapholt.
Med udstillingen på Horsens Kunstmuseum præsenterer hun tre forskellige designinstallationer, hvor hendes tekstilværker får selskab af forskellige møbler designet af Jakob Berg og musik komponeret af Nigel Goulding.
‘Maps – rum til fordybelse’ er skabt med afsæt i Dorte Østergaard Jakobsens egen rejse: Dels indgår hendes samlede liv som en form for rejse, hvor tekstilbanernes kort og stednavne hver især repræsenterer nogle nedslag i det samlede forløb. Dels handler udstillingen om mere end 20 års parløb mellem Dorte Østergaard Jakobsen selv og hendes mand og tætteste samarbejdspartner Jakob Berg, der døde i 2008.
Det æstetiske udgangspunkt for udstillingen er en række ældre håndkolorerede kort, fra før GPS og Krak blev vores vejvisere rundt i verden. I sit arbejde med kortene har Dorte Østergaard Jakobsen både gjort brug af gamle håndværkstraditioner og moderne teknologi – af langsomme, omstændelige processer og standardiserede fremstillingsmetoder i højt tempo.
Udstillingen rejser videre til Stavanger Kunstmuseum i januar 2013.

Dorte Østergaard Jakobsen - ‘Maps – rum til fordybelse’