Erik A. Frandsen. La Verdad. 1987

Erik A. Frandsen (1957) har markeret sig på den danske kunstscene siden begyndelsen af 80 ‘erne. Han er autodidakt kunstner, og var sammen med Dorte Østergaard Jakobsen stifter af Værkstedet Værst. Det var et arbejdsfællesskab, der nærmest blev et anti-akademisk modstykke til Kunstakademiet.

Erik A. Frandsen er en alsidig kunstner på mange måder, især hvad angår materialer og arbejdsmetode. Han maler, sliber, borer og skærer. Eller han tager fotografier, som bliver omsat til malerier, som igen bliver omsat til mosaikker. Og så interesserer han sig for det helt almindelige og flygtige liv, som ofte finder vej som motiv i hans værker. Hans egen familie, blomster i vaser, en fugl på en gren og hverdagens trivialiteter kan bruges som motiver for Erik A. Frandsen.

La Verdad er fra 1987. Titlen, der også er at finde i værket, er spansk og betyder “sandheden”. Erik A. Frandsen har malet baggrunden i blå og grønne toner, og der er omridset af et ansigt til højre. Ståltråd og bakker af plastik og aluminium er placeret på lærredet. Maleriet bliver således til en konstruktion i flere lag, og hele værket fremstår som en sammensmeltning af figurativ ekspressionisme og abstrakt minimalisme. Blikket tiltrækkes af det figurative i baggrunden men forstyrres af bakkerne og ståltråden.

Arbejdet med disse blokader i værkerne er kendetegnende for Erik A. Frandsen. Blokaderne kan være neonlys, dæk, en radiator, rockwool eller andet. Eller det kan være værkets materiale, som når han ridser blomster ind i store, blankpolerede stålplader, hvori omgivelserne spejler sig og “forstyrrer” motivet, for hvor findes det egentlig motiv? Samtidig er blokaderne med til at fastholde os som beskuere i vores eget rum, frataget muligheden for at forsvinde fra vores virkelighed og ind i billedets. På samme måde forstyrres vi også, når vi betragter værket Kitchen Scene fra 1997. Serien består af fem fotos, men her bruges negativerne som værk og ikke selve det færdige farvefoto. Motiverne er familien og køkkenet derhjemme. Men som negativer bliver farverne mørke, hvor de i virkeligheden er lyse, og motiverne bliver frataget det genkendelige. Billederne af en private intimsfære fratages deres nærhed og på den måde flytter Frandsen fokus fra motivet til os, der betragter det, men også til værket selv som værk.

Erik A. Frandsen
La Verdad, 1987
Olie, aluminium, plastik, ståltråd på lærred. 200 x 162 cm
Købt 17.11.1999 med tilskud fra Horsens Kunstmuseums Venner