Future Me, 1993-1994

Maleriet ’Future Me’ skildrer en mand fysisk sammenvokset med et barn i et obskurt og dystert univers. Begge personer er klædt i en sort kjolelignende beklædningsgenstand og hvad der ligner badehætter i farverne sort og gul. I højre hånd holder manden et menneskekranie. Hans venstre arm er makabert sammenvokset med barnets arm, således at de er uadskilleligt forenet. Som titlen også kan pege på, synes værket af selvbiografisk karakter, da manden deler flere af Kviums egne træk.

Værkets tætte beskæring samt maleriets store format forstærker konfrontationen med beskueren. I mødet med et værk af stor skala med menneskefigurer i 1:1 eller større format kommer beskueren tættere ind på personerne og rummet. De bliver mere sensoriske og pågriber beskueren kropsligt.

Værket er stærkt symbolladet. I begge sider ses tre citroner på grå baggrund. I kristendommens ikonografi bruges citronen som symbol på trofasthed og liv. Tallet tre er ligeledes forbundet med stor betydning i den kristne symbolik i form af treenigheden: Gud, Jesus og Helligånden. Men værket peger måske først og fremmest på livets cykliske fremdrift fra fødsel til død og fremstiller således et memento mori-motiv (”husk at du skal dø”). Kraniet markerer tydeligt at cyklussen afsluttes med døden.

Kvium bruger ofte farvekombinationen sort og gul. Farverne er relateret til et tegn for blindhed bestående af tre sorte prikker på gul baggrund. Kvium peger vedblivende på vores kulturelle blindhed og absurditeten over vores forestilling om egen eksistens, hvor fornægtelse af især døden er konstant tilstedeværende. I Kviums værker finder vi ofte en indlagt kritik af denne blindhed og fornægtelse. Hans malerier agerer som en form for spejlinger – ofte i form af figurer der kigger tilbage på beskueren. Med deres udfordrende og undersøgende blikke rettet mod os formår de netop at pege tilbage på deres publikum.

Future Me, 1993-94
Olie på lærred. 230,5 x 230,0 cm
Gave 29/10-2009 fra Statens Kunstfond
Inv.nr. 1191