Guds Krigslist, 1991

I det monumentale værk ‘Guds Krigslist’ ses ti nøgne, primitive og skaldede kvindelige skabninger, der kommer vandrende i flok. De er skildret på nærmest dyrisk vis og fremstår alt andet end idealiserede med deres groteske kroppe. På skuldrene bærer de deres afkom – spædbørn – som alle bærer sølvfade med frugt på hovedet. Frugternes klare farver står i skarp kontrast til det ellers mørke og dystre billede.

I ’Guds Krigslist’ befinder vi os i et udefinerbart og drømmende univers, som associerer til en mørk underverden eller et helvede. Maleriets beskæring samt dets fugleperspektiv fremmer denne fornemmelse, da vi som beskuere kigger ned på det sceneri der udfoldes. På gulvet betræder kvinderne de kranier, som ligger spredt i billedrummet. De balancerer og går fra kranie til kranie uden at røre jorden. Med tanke på titlen ’Guds Krigslist’ er det nærliggende at se kvinderne som mennesker på flugt – fra døden. De kæmper for overlevelse for dem selv og deres børn.

I maleriet benyttes vanitassymboler i form af frugt og kranier – en fremstilling som forbindes med livets forgængelighed. Værkets gråmelerede uklare udtryk tilføjer en form for realisme. Der eksperimenteres med den synsbedragende teknik trompe l’oeil, som skaber en illusion om, at det malede er virkeligt. Værkets dekorative malede indramning udgøres af, hvad der ligner sort hjernemasse eller sammenslyngede organer, hvilket bidrager til at understrege krop og død som motiv og tema.

Værket og dets idealmodstridende kvindelige skabninger er et eksempel på Kviums dyrkelse af grimhedens æstetik. Kvium er kendt for sin eksperimenterende og provokerende tilgang i form af det overskridende indhold. Dette danner en kontrast til benyttelsen af en kunsthistorisk tradition med forankring i 1600-tallets maleri.

Guds Krigslist, 1991
Olie på lærred. 275 x 400 cm
Købt 12/6-2003 med støtte fra en række sponsorer
Inv.nr. 1096