
In the Clouds af Arvida Byström
Udstillingsperiode lørdag den 6. september 2025 – søndag den 15. februar 2026.
I soloudstillingen In the Clouds beskæftiger Arvida Byström (f.1991, Stockholm, Sverige)
sig med temaer som køn, seksualitet, kunstig intelligens, teknologi, skønhedsidealer og
sociale dynamikker.
In The Cloud var et projekt i 2024, hvor Arvida solgte nøgenbilleder af sig selv via en online platform. Billederne var skabt af hende, men tøjet blev fjernet ved hjælp af en AI-baseret “afklædnings” hjemmeside, som normalt bruges til kunstigt at afklæde intetanende kvinder. Den digitale chat-modpart, som brugerne kommunikerede med på platformen, var heller ikke kunstneren selv, men en AI-sprogmodel trænet på interviews med hende. Efter projektets afslutning og afsløringen af arbejdsmetoden udløste det debat – nogle så det som bedrag, andre som en sofistikeret kunstnerisk strategi.
Udstillingen In the Clouds præsenterer materiale fra projektet gennem billeder, der viser det “glitchy residue” (forstyrrede rester) af afklædningsprocessen. Her optræder AI-genererede kroppe, som ikke helt giver mening, og som bevæger sig spændingsfeltet mellem selvstændiggørelse og degradering, der kulturelt er indlejret i nøgenbilleder. I udstillingen opleves også hologramprojektionen Biblically Accurate Babe, hvor den bibelske del hentyder til Genesis – hvor de første mennesker blev samlet mere som robotter end født på menneskelig vis. Ligeledes beskrives engle i Bibelen, ofte som groteske
og skræmmende væsener, ligesom Arvidas AI-genererede kropsbilleder. Da disse skabes gennem kombinationen af flere skabeloner og ofte fremstår som moderne Frankenstein-lignende skikkelser. Hologrammet viser også overgangen fra påklædt til nøgen, præcis som når et billede bearbejdes gennem en af disse “afklædnings” platforme.
I Arvida Byströms kunstneriske praksis eksponerer hun sin egen krop og køn som en kapital, som hun selv tager ejerskab over. I hendes kunstneriske praksis bevæger hun sig i et spændingsfelt imellem pornografi og kunst, med hendes udfordrende selfies og sexpositive selvfremstilling.
Det er muligt at læse mere om udstillingen her.
Udstillingen er gavmildt støttet af Ny CarlsbergFondet, Den A. P. Møllerske Støttefond, Statens Kunstfond, Familien Hede Nielsens Fond, Dansk Tennis Fond, Hoffmann og Husmans Fond, Insero Horsens og 15. Juni Fonden.
Der vil også blive udgivet et katalog i forbindelse med udstillingen.
Gratis undervisningsforløb i udstillingen i samarbejde med Center for Digital Pædagogik og med støtte fra Insero Horsens
I forbindelse med udstillingen inviterer Horsens Kunstmuseum til et gratis undervisningsforløb i udstillingen. Læs mere og tilmeld her.
Forløbet er støttet af Insero Horsens.
For yderlige spørgsmål og information kontakt venligst museumsinspektør Emilie Hartmann Kuang på ehku@horsens.dk