J.G. Dokoupil – Painting without Brush

13 juli – 6 oktober . 1996

Myte og Magi er overskriften på Vejle Amts tre kunstmuseers bidrag til Kulturby 96 Vejle Amt.

J.G. Dokoupil – en af det vilde maleris fædre i Tyskland – præsenteres på en stort anlagt udstilling, der som grundtema har maleri uden pensel – og naturligvis med ilden som den dominerende faktor. Karakteristisk for Dokoupils arbejde som billedkunstner har været en konstant søgen efter nye udtryksformer og måder at arbejde billedkunstnerisk på.

Ilden i dens mange afskygninger har været et af hans centrale arbejdsredskaber. Denne udstilling vil kaste et retrospektivt blik på primært denne side af hans arbejde, men naturligvis også bevæge sig ind på nogle af de andre områder, han har arbejde i.

Udstillingen er produceret af Horsens Kunstmuseum i samarbejde med Reiner Opoku, Koln, og går videre til Galeri Rudolfinum, Prag og Art Contemporain Frejus, Le Capitou, Frejus, Frankrig.