Menneskemuren, 1982

I 1982 blev kunstneren Bjørn Nørgaard inviteret til at skabe et nyt værk til en udstilling med nordisk kunst. Udstillingen åbnende på Guggenheim Museet i New York og derefter blev den vist i flere amerikanske storbyer. Til opgaven valgte Bjørn Nørgaard at tage udgangspunkt i USA som et samfund, hvor folk fra mange forskellige lande lever sammen. Derfor er ’Menneskemuren’ et billede på, hvordan forskellige kulturer ligner hinanden og blander sig med hinanden.

Menneskemuren er en skulptur fyldt med kontraster og modsætninger, både i form af materiale og historie sammensætninger. Her ses kunstneriske stilarter der mikses på kryds og tværs. De figurer, der knejser på murens højde ryg er hentet fra vidt forskellige kulturelle, kunstneriske, historiske og religiøse sammenhæng. Det er netop heri vi finder Nørgaards vigtigste pointer med værket; afsættet er det amerikanske samfund som et multikulturelt sammensurium af forskellige nationaliteter, religioner og kulturer. Man kan derfor med rette kalde Menneskemuren for et af de første bud på globaliseret kunst. En mur er almindeligvis skabt til at holde nogen ude. Men Menneskemuren har derimod en indgang midt på – en grænse man kan krydse, hvis man vil bevæge sig fra én verden til en anden.

’Menneskemuren’ var opstillet foran Statens Museum for Kunst i årene 1984-1995. Den er udlånt til Horsens Kunstmuseum frem til 2085.

Inge og Asker Larsens Fond til Støtte af Almennyttige Formål har betalt for at få sat ’Menneskemuren’ i stand og stillet op i parken foran Horsens Kunstmuseum.

 

Bjørn Nørgaard Menneskemuren, 1982

Krenitfiberbeton, glaseret stentøj, træ

Udlånt fra Statens Museum for Kunst til Horsens Kunstmuseum i 2010