Michael Kvium. Introduktion

Michael Kvium er en af Horsens Kunstmuseums centrale kunstnere. I sommeren 2017 tog museet en ny udstillingssal i brug, der er dedikeret til skiftende præsentationer af værker fra museets store Kviumsamling.

Portrættet af kunstneren ovenfor er malet af Lars Nørgård:
Portræt af Michael Kvium, 1985
Olie på lærred. 80,0 x 60,5 cm
Købt 13/3-1989
Inv.nr. 675

I denne del af vores hjemmeside præsenteres alle malerier af Kvium fra samlingen samt en række skulpturer og grafiske værker.

Den danske billedkunstner Michael Kvium (1955-) er født og opvokset i Horsens. Han startede sin kunstneriske karriere som tegner på Horsens Folkeblad, hvor han tilbragte seks år. Han blev efterfølgende uddannet på det danske kunstakademi i København i 1979-1985 og fik sit kunstneriske gennembrud i midten af 1980’erne. Gennem sit virke har Kvium produceret utallige malerier og udstillet på museer og gallerier i både ind – og udland. Han er ligeledes kendt for sit samarbejde med performancegruppen ‘Værst’, som bestod af kunstnerkollegaerne Sonny Tronborg, Ingunn Jørgstad og Christian Lemmerz. Flere af hans tidligere værker tager netop udgangspunkt i disse kunstneriske projekter, som blandt andet omfatter performance og film.

I Kviums ouevre ses der en troskab til figuren som emne, fortrinsvist med afsæt i fremstillingen af den mere groteske krop. Hans værker er genkendelige, malerisk smukke, udfordrende og foruroligende på én og samme tid. Malerier, tegninger, akvareller og de grafiske værker har som ofte udgangspunkt i et mere surreelt og abjekt univers. Gennem sin kunstneriske karriere har Kvium hentet inspiration fra kunsthistoriens store mestre som blandt andet omfatter Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571 – 1610), Diego Rodríguez de Silva y Velázquez (1599 – 1660), Rembrandt Harmenszoon van Rijn (1606-1669) og Francisco José de Goya (1746 -1828).

I Kviums kunstneriske produktion fra 80’erne og til i dag kan iagttages et yderst personligt billedsprog med en kontinuerlig fremstilling af absurde og tabubelagte emner – dog ikke uden den særlige Kviumske humor og morbiditet. Det er et billedunivers, der inviterer beskueren ind i menneskesindets mere mørke og primitive afkroge. Endvidere finder beskueren ofte et særpræget og makabert figurgalleri med androgyne og muterede skabninger. Kvium benytter en tilbagevendende ikonografisk symbolik: cirklen, scenen, forhænget, ægget, citronen, pølsen, bandaget, hjernemassen og så videre.

Kvium er kendt for at konfrontere sit publikum med netop det, vi ønsker at vende ryggen til og fortrænge. En art overskridelsesæstetik, der fungerer i form af lettilgængelige motiver og et realistisk formsprog. Hans kunst kredser om individets grundlæggende eksistensvilkår – det at være til på både godt og ondt. De indholdsmæssige tematikker og tilbagevendende emner tager ofte afsæt i modsætningspar som det afskysvækkende og det dragende, orden og kaos, virkelighed og fantasi og liv og død.