Nina Sten-Knudsen “En taoistmunk drømmer om Andromeda-tågen eller Andromeda-tågen drømmer om en taoistmunk”. 1995

En moderne historiemaler kunne man kalde Nina Sten-Knudsen (1957).1 I store formater og i et både abstrakt og realistisk formsprog blander hun nutidigt med forhistorisk og mytisk billedstof og skaber et malerisk univers, der både kan opfattes som landskabets, historiens og det surreelles univers, men også som en dekonstruktion af samme. I flere lag og med forskydninger i perspektivet findes betydningerne og historierne. Ikke som en entydig og fuldstændig klar fortælling, men som et landskab af betydninger.

Nina Sten-Knudsen debuterede fra Kunstakademiet i 1982 og trådte ud på den danske kunstscene som en del af den gruppegeneration, der er blevet kaldt “de unge vilde”.2 Det var kunstnere, som reagerede mod den konceptuelle og minimalistiske kunst og den selvbeherskelse, som de følte, at denne kunst fordrede. I stedet insisterede de på maleriet og på, at alt var muligt med maleriet. Nina Sten-Knudsen malede især dyr som ulven, hjorten, ørnen og hesten, og stillede disse overfor sin egen kultur ved at tilføje neonlys eller bruge neonfarve og spraymaling.

I 90 ‘erne skabte Nina Sten-Knudsen en række værker, som var kendetegnet ved, at hun anbragte et figurativt felt i lærredets midte og malede feltet omkring mere ensartet. Således var det muligt for hende at forene et abstrakt og et figurativt formsprog. Samtidigt virker rammen om billedfeltet i midten som perspektivforstærkende, da øjet drages mod den figurative midte.

Således er værket med den lange titel En taoistmunk drømmer om Andromeda­tågen eller Andromeda-tågen drømmer om en taoistmunk fra 1995 opbygget. I værkets midterfelt ses Andromeda-tågen, som er den fjerneste tåge i galaxen, der er synligt for det blotte øje. Men i modsætning til det romantiske og længselsfulde menneske som for eksempel hos maleren Caspar David Friedrich, så er munken placeret som en tilføjelse på et transparent ark i værkets yderste hjørne nederst. Således forhindres vi i at fortabe os i tågen, men holdes fast i værkets karakter som et fysisk objekt.

1), Friborg, Flemming og Sten-Knudsen, Nina (red): “Nina Sten-Knudsen – Landskabet, senere”, 2 ff. Horsens Kunstmuseum, 2000

2), Wivel. Henrik; “Nina Sten-Knudsen”, p. 8. Dansk Nutidskunst 6. Forlaget Palle Fogtdal

Nina Sten-Knudsen
Akryl, olie og overhead på hæftet med tape på lærred. 162 x 271 cm