Signe Guttormsen. Matskive (28). 2001

Det er kendetegnende for Signe Guttormsen (1964), at hun ikke er maler i ordets bogstaveligste forstand. Hun bruger godt nok maling og en to-dimensionel flade, men hendes billeder er ikke resultater af en malerisk tænkemåde, og farverne er ikke betydningsbærende.

Hos Signe Guttormsen skildrer malingen selve den proces, det er at skabe et værk, og i denne proces reducerer hun sig selv og dermed alt subjektivt. Hun eksperimenterer med maleriet, og det er skabelsesprocessen mere end det færdige resultat, der er det primære.

Signe Guttormsen var i 1998 med til at starte udstillingsstedet PAINTBOX i København. Fælles for kunstnere her var, at de alle arbejdede med det konceptuelle maleri. For flere af dem var det kendetegnende, at malerierne blev skabt uden brug af pensler og at værkerne forholdt sig til rummet omkring dem og beskueren, der betragtede dem.

Signe Guttormsen forholder sig til malerierne som et skulpturelt objekt, ved at save indsnit i billedkanten, som hun gør det i værket Showdown (Been in Trouble), 2005, eller hun splitter fladerne ad for at sætte dem sammen på nye måder. Uanset hvordan hun forholder sig til billedfladen, er malerierne eller vægobjekterne et vidnesbyrd om en arbejdsproces og en udforskning af stoffets egenskaber.

I Matskive er billedfladen en aluminiumsplade, hvorpå der er hældt farver i nøje afstemte felter. Titlen Matskive henviser til fotografiet, hvor en matskive er den lille glasplade i spejlreflekskameraet, hvorpå billedet stilles skarpt, inden man knipser. I Matskive er det farvernes sammenspil, deres relationer til hinanden, og hvordan farverne afslører tilblivelsesprocessen, der er det primære for værket. Selv kalder Signe Guttormsen det for en slags kontrolleret tilfældighed, når hun nok bestemmer malingens retning hen over fladen, men hvor det er malingens interaktion med tyngdekraften, der bestemmer, hvordan farven afsættes på fladen. I Matskive arbejder hun med fire løberetninger for malingen, og store dele af aluminiumspladen får lov til at stå uden maling, så pladens egen grå farve også spiller en rolle. De farvede felter er lette og transparente, og nye farver opstår, hvor farvefladerne mødes.

Signe Guttormsen
Matskive (28). 2001
Akryl på aluminium. 70,5 x 120,0 cm
Gave 22.03.2001 fra Horsens Kunstmuseums Venner

Inv.nr. 1033