fbpx

Aftermath af Rose Eken

Museets store udstillingssal er  iscenesat som et mennesketomt rum, fastfrosset i tid og sted; øjeblikket efter en koncert er slut – der hvor musikerne har forladt scenen og publikum lige er gået hjem. Tilbage er kun de opstillede sikkerhedshegn, nedtrampede øldåser, plastikkrus og cigaretskodder – alt lavet i keramik. Objekternes skala og proportioner har undergået en forandring og værket står tilbage som et ekko af den energi, rytme og urkraft, der øjeblikket tidligere må have udspillet sig iblandt koncertpublikummet.

Installationsværket ‘Aftermath’ kan opleves på Horsens Kunstmuseum igennem hele foråret.

Horsens Kunstmuseum præsenterede i perioden september 2018 – januar 2019 Rose Ekens soloudstilling ‘Afterbeat’. I forbindelse med udstillingen erhvervede museet takket være Ny Carlsbergfondet Rose Ekens store installation ‘Aftermath’ fra 2018.

Det er muligt at se den tidligere udstilling ‘Afterbeat’ i 3D her. 

Baggrund: Rose Eken (f. 1976) er uddannet fra Royal College of Art i London (Master of Arts, 2003) og har siden boet og arbejdet i London, Berlin, New York og København. Som 16-årig begyndte Rose Eken at arbejde som scenetekniker på Cafe Teatret samt med at lave lys til live punk, rock og hardcore koncerter på forskellige spillesteder i København.

‘Aftermath’fra 2018 er takket være Ny Carlsbergfondet blevet indlemmet i Horsens Kunstmuseums samlinger. 

Aftermath. 2018 Aftermath. 2018 Aftermath. 2018