Emil Westman Hertz

Prinsens Have

Med ’Prinsens Have’ fra 2014 har Emil Westman Hertz skabt et unikt og komplekst værk. Installationen er skabt i materialer som voks, pap, grene, bjørneklo, ler, bronze, gips, hans egen gamle medicinemballage og døde bier. Værket er poetisk og svævende, samtidig med at det peger på livets forfald og forgængelighed. I en gammel medicinemballage ligger flere hundrede døde bier, som en konstant påmindelse om at døden er tættere på, end vi tror. Værket peger ud på verden og den diversitet som vores moderne verden er opbygget af, men værket peger også indad og viser et klart og personligt billede af en kunstner, der ikke står tilbage for at bruge sin egen livssituation i sine værker. Værket ses som et tableau eller en iscenesat ophobning, der indeholder en lang række materialer der peger i alverdens kulturelle og fortolkningsmæssige retninger.

Emil Westman Hertz (f.1978.-2016) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi 2002-2008, Maumaus School of Fine Arts i Lissabon i 2007. Han har desuden fra 1999 – 2000 studeret eskimologi på Københavns universitet og taget uddannelse som ubefaren skibsassistent på Georg Stage i 1999. I Emil Westman Hertz´ kunstneriske praksis ses et tydeligt arbejdet med en mangfoldig materialitet, hvilket også i høj grad ses videreudviklet i ’Prinsens Have’.

Ud over ’Prinsens Have’ er Emil Westman Hertz repræsenteret i Horsens Kunstmuseums samlinger med værker som  ’Sygeleje’ fra 2011, ‘Det nye ansigt’ fra 2013 og ‘Telt’ fra 2016.