Erik A. Frandsen i Horsens Kunstmuseums samling

SOMMERUDSTILLING 2019

15. juni – 25. august 2019

Årets store sommerudstilling på Horsens Kunstmuseum er en nyophængning af Erik A. Frandsen, der tager afsæt i museets store samling af Erik A. Frandsen. Ophængningen præsenterer alt lige fra tegninger, malerier, fotos til stålbilleder og mosaik. Samlingen spænder fra 1980’erne og helt frem til den dag i dag. Udstillingen vil sprede sig over hele museet og i forbindelse med udstillingen publiceres et katalog over samlingen, samt tekst af kunsthistoriker Kamma Overgaard Hansen.

Erik A. Frandsen er en velkendt figur på den danske kunstscene, og har markeret sig siden begyndelsen af 80’erne, hvor han blandt andet var en del af ‘De vilde unge’ og var med til at starte det kunstneriske atelierfællesskab ‘Værkstedet Værst’, der gen- nem både individuelle og kollektive arbejdsprocesser udforskede kunstens alsidige muligheder. Erik A. Frandsen er en autodidakt alsidig kunstner, der har en meget intuitiv tilgang til kunsten, især hvad angår materialer og arbejdsmetode. Han arbejder med mange forskellige medier; alt lige fra maleri, fotografi, mosaik, stål, neon og scagliola indgår i hans kunstneriske udfoldelser.

Erik A. Frandsens kunstværker centrerer sig ofte omkring det trivielle og flygtige liv; mange af værkerne fremstår som snapshots af tilfældige situationer, såsom hans familie, stilleben i kunstnerens atelier og blomster kompositioner fra stuebordet, er motiver han ofte genbesøger i sin kunst.

Som mange andre kunstnere, søger Erik A. Frandsen at indfange det flygtige øjeblik og forevige dem i sin kunst, her er det dog også indfangningen og oversættelsen af disse øjeblikke, der udgør et helt centralt tema i Erik A. Frandsens kunst. Læs mere om udstillingen her.

Udstillingen fortsatte i en ændret udgave til medio januar 2020

Arles- mon amour - no pasaran 2. 2015 La Verdad, 1987 Erik A. Frandsen værk