Holmboe og billedskolen – Det symfoniske rum

2 marts – 29. april 2001

Billedskolen bidrager til den årlige musikfestival Holmboe i Horsens med projektet „Det symfoniske rum”, skabt af elever i alderen 8-16 år. Denne udstilling er et resultat af en workshop, hvor et hold elever fra Billedskolen på Horsens Kunstmuseum, har arbejdet under ledelse af billedkunstneren Jannik Broz.

Målet har været at skabe en multimedieinstallation med udgangspunkt i en fri fortolkning af Holmboes 13 symfonier. Installationens billedkunstneriske elementer har sit udgangspunkt i landskabet ved Nørrestrand i Horsens, hvor eleverne kunne opleve et urskovsagtigt og bakket landskab. Med kameraet som skitseblok blev der indfanget indtryk fra dette landskab. Med Holmboes musik i ørene omsatte eleverne disse indtryk til tegninger, der blev udgangspunkt for de spor vi ser på gibstavlerne i udstillingsrummet. Holmboes musik har været med igennem hele forløbet, både som inspiration i projektets idefase, som elevernes arbejdsmusik og endelig nu som en del af den færdige installation. Hver enkelt af Holmboes 13 symfonier kan høres i de 13 hovedtelefoner.

Detagere i projektet.
Kunstnerisk ledelse: Jannik Broz