Martin Erik Andersen. In Order to do Good (acoustic)

Martin Erik Andersen er uddannet ved Det Kgl. Danske Kunstakademi og ved El Fonuun-Gamila i Cairo. Siden slutningen af 1980érne har han markeret sig på kunstscenen med sine særegne værker, ofte skulptur og skulpturelle objekter, men også som tegning, tekstil og lyd. Et tydeligt kendetegn ved Martin Erik Andersens kunstneriske praksis er hans arbejde med et udvidet begrebsapparat, hvor forholdet mellem rum, krop, sprog og tænkning mødes i et slags mellemrum, og hvor kroppen kan møde kunsten uden noget aflæseligt slutresultat. Værkerne bærer ofte på mange lag af betydninger og der trækkes et bredt register af referencer til både kunst- og kulturhistorien.

Værket ’In Order to do Good (acoustic)’ fra 2010 er bygget op omkring en 3D-figur, og kan ses som et slags selvportræt af Martin Erik Andersen. 3D-figuren er placeret på en Cavalet, hvor beskueren har mulighed for at knæle ned foran den på en pude og på et keramik askebæger ligger et gammelt cigaretskod, som et vidnesbyrd om en tidligere tilstedeværelse. 3D-figuren er skabt af 28 fotografier af Martin Erik Andersen, hvor han står i samme positur som de klassiske afbildninger af spydbæreren (en af den græske oldtids kendte statuer, der illustrerer Polyklets teori om de perfekte proportioner). På figuren ses de forskellige billeders kamp om en plads tydeligt.

Med værket viser Martin Erik Andersen et tydeligt eksempel på sit materialeregister, der som ofte set før indeholder en række blandede materialer, som strik, stål, bambus, røgelse med mere.
I museets samling ses en lang række værker af Martin Erik Andersen blandt andet: ’Construzione Legittima’ fra 1992, ’Topsy Turvy’ fra 1997 og ’more give me more give me more. dette dit dørtrin’ fra 2009.

In Order to do Good (acoustic). 2010
Cavalet, malet stål, tekstil, strik, bambus, 3D print, kartonboks, keramik, røgelse, cigaretskod. 102 x 92 x 101 cm
Købt 13-03-2015