Keramik. Fra Picasso til Tony Cragg

15 maj – 30 juni 1996

Keramikkens verden – verdens keramik

Kulturby 96 projekt, hvor Horsens har ilden som det overordnede tema

Horsens Kunstmuseum præsenterer udstillingen Keramik. Fra Picasso til Tony Cragg

Keramik forbindes ofte primært med brugskunst. Men der er en tradition, der går mere end 100 år tilbage, for at billedkunstnere, sideløbende med deres øvrige billedkunstneriske produktion, har undersøgt det keramiske materiales talrige muligheder. Det er sket med billedkunstnerens øjne og resultaterne er ofte keramiske arbejder, hvor det kunstneriske element så klart dominerer over brugsværdien.

Det er arbejder, der udforsker materialets muligheder, mere end at bekræfte de allerede kendte, og resultaterne, som de vises på denne udstilling, er af meget høj kunstnerisk kvalitet.

Horsens Kunstmuseum præsenterer værker af bl.a. Picasso, Braque, Chagall, Du.fy, Leger, Fontana, Asger Jorn, Corneille, Appel, Bruce Mclean, Paladino og Tony Cragg. Alle kunstnere der primært var eller er malere på nær en.

Samtlige værker på udstillingen er udlånt af Museum Het Kruithuis. S ‘Hertogenbosch, Holland.