Lars Nørgård i Horsens Kunstmuseums samling

Horsens Kunstmuseum præsenterer en større ophængning af Lars Nørgårds værker fra museets samling. Ophængningen er at opleve igennem foråret 2019.

Lars Nørgård er uløseligt forbundet med Horsens Kunstmuseums nyere historie. Efter rammerne for museet blev lagt i 1984, gik der ikke længe før det første værk af Lars Nørgård blev en del af Horsens Kunstmuseums samlinger. Maleriet ’Schlager’ fra samme år, blev beset og erhvervet på ’Værkstedet Værst’ en kold december dag kort tid inden det epokegørende atalierfællesskab lukkede ned. Siden da har Horsens Kunstmuseum fulgt Lars Nørgårds kunstneriske arbejde, både med særudstillinger og erhvervelser og Lars Nørgård var senest udstillingsaktuel på Horsens Kunstmuseum i 2016 med udstillingen ’Morphine’. I forbindelse med udstillingen erhvervede museet takket være Ny Carlsbergfondet malerierne ’Black Sheep’ og ’Birds Talk’ begge fra 2015. Værkerne er at opleve på den aktuelle ophængning. Læs mere om ophængningen her.

Baggrund: Lars Nørgård er født i 1956 i Aalborg. Han er uddannet fra Københavns Designskole i 1978 og på Academy of Art Collece, San Francisco i 1981. Lars Nørgård er repræsenteret på en lang række kunstmuseer, f.eks. Statens Museum for Kunst, ARoS, Esbjerg Kunstmuseum, Trapholt, Rooseum i Malmø og på Horsens Kunstmuseum.

Lars Nørgård værk Lars Nørgård værk Lars Nørgård værk