Retrograd Amnesi/Ingen vej tilbage nr. 4, 1986

I 1986 udstillede Horsens Kunstmuseum værker af Erik A. Frandsen på en større udstilling ‘Retrograd Amnesi/Ingen vej tilbage’, en udstilling, der på mange måder var central for kunstnerens udvikling. Udstillingen rummede en række arbejder, som bl.a. introducerede et fremmedelement, nemlig guldfolie. Denne havde dog oftest karakter af en farve, men blev et vigtigt skridt på kunstnerens vej videre. Det var også en periode, hvor det gik stærkt, både i kunsten generelt og i selve kunstens fysiske skabelsesproces. Således nåede billederne langtfra at blive tørre fra dag til dag, og man måtte starte dagen med at tørre maling op på gulvet. 

‘Retrograd Amnesi/Ingen vej tilbage nr. 4’ er et af en serie på fire værker, der alle er båret af et ekspressivt udtryk med fokus på det maleriske, men holdt i en tone, der var på vej væk fra muddermaleriet og videre mod et mere poetisk og traditionelt udtryk.

I venstre side af billedet ses en kvindefigur med højre arm over hovedet og centralt i billedet en figur, der i sin meget voluminøse underarm og hånd holder et barn i benene med hovedet nedad. Det er barnemordet i Betlehem, som den italienske barokmaler Guido Reni (1575-1642) skildrede det, der har været kunstnerens inspirationskilde til værket, men historien har mere været et påskud end målet for selve udtrykket.  

Retrograd Amnesi/Ingen vej tilbage nr. 4, 1986
Olie på lærred. 230,2 x 190,3 cm 
Købt 21-3-1986 
Inv.nr. 570