VAND en udstilling af Maj-Britt Boa

4/9 -5/12 2010

Maj-Britt Boa (født 1963) arbejder med fotografi og installationskunst. Fotografiet hænges almindeligvis op i et rum, hvor det betragtes af den besøgende. Installationen er derimod et rum, og betragteren bliver med sin entré i rummet en del af installationen.

Som gæst i Maj-Britt Boas udstilling ’Vand’ vil man blandt andet kunne opleve hastigt drivende skyer, rung­ende tomhed, fossende vandfald og måske våde ­fødder. Udstillingen består af to store ruminstallationer: En kæmpe swimmingpool uden vand og et rum med meget vand – både på gulvet og i de 45 fjernsynsapparater, der tårner sig op fra gulvets vandspejl i en skrøbelig konstruktion. I begge installationer er der mulighed for at ­involvere sig på flere niveauer, og den kropslige oplevelse er central.

Rummene hænger sammen i en dialektisk helhed. Rummet med swimmingpoolen peger på fraværet af vand, hvor der burde være vand, mens rummet med fjernsynsapparaterne peger på tilstedeværelsen af vand, hvor det burde være fraværende. Denne dobbelthed er gennemgående og kommer til udtryk ved sammenstillingen af modsætninger som lys/mørke, kulde/varme, bevægelse/stilstand og kultur/natur.

Forskydninger i betydningen af kendte elementer som swimmingpool og fjernsyn vil uundgåeligt vække følelser og fremkalde en række spørgsmål hos den besøgende. De mange forskellige stemningssættende effekter som lyd, lys, kulde og varme vil samtidig skabe en kropslig oplevelse. På den måde bliver man som besøgende inddraget aktivt i både oplevelsen og betydningsdannelsen. Men Maj-Britt Boa skaber med sikker hånd rammen.

Vandet – et samarbejdsprojekt

Vandet på Horsens Kunstmuseum er en del af Projekt Vandet, som er et samarbejde mellem Randers Kunstmuseum, Museum Jorn, Skovgaard Museet og Horsens Kunstmuseum samt teatrene Carte Blanche og Randers Egnsteater og Kulturprinsen Børnekulturens Udviklingscenter i Viborg, der er initiativtagere til projektet.

Majbrit Boa, VAND